niedziela, 26 lutego 2017

Chleb szpinak z awokado


Domowy zielony chleb bardzo zdrowy. Przemyciłam w nim szpinak i awokado. Chleb jest bardzo dobry i można go jeść z samym masłem. Moja wersja jest na zakwasie ale można zrobić taki na drożdżach.



















1 i 1/2 szklanki aktywnego zakwasu
4 szklanki mąki pszennej typ 650
1 awokado
100 g szpinaku świeżego
2 łyżki oleju rzepakowego
2 łyżki wody
2 ziemniaki ugotowane
1 łyżeczka soli płaska


Do miski przesiewam 2 i 1/2 szklanki mąki. Dodaję zakwas, sól, i zblendowane ziemniaki ugotowane.Ciasto wyrabiam rękoma albo mikserem. Dzielę na dwie części.
Szpinak świeży siekam nożem, przekładam do wysokiego pojemnika, dodaję olej, dwie łyżki wody i miksuję blenderem. Dodaję do połowy ciasta, dosypuję jeszcze szklankę mąki i zarabiam ciasto mikserem albo rękoma. Do drugiej części ciasta dodaję pokrojone awokado, pół szklanki mąki i wyrabiam ciasto też.Ciasto nie może być rzadkie bo będzie się kleić do stolnicy. Ciasto przekładam do jednej miski i odstawiam do wyrośnięcia na pięć godzin. Stolnicę podsypuję mąką, wykładałam ciasto jasne i rozciągam na prostokąt o wymiarach 48 cm  na 30 cm, układam na nim szpinakowe ciasto rozciągnięte. Roladę zwijam od dłuższego boku i kroję na pół. U mnie wyszły dwa chlebki pieczone w formie o długości 25 cm.Foremkę smaruję i układam w niej chleb. Odstawiam do wyrośnięcia na dwie godziny. Piekarnik nagrzewam do temp 250 stopni góra dół,  i wstawiam miskę z gorącą wodą pod rusztem.Wkładam chleb i piekę 10 minut, i zmniejszam temperaturę na 170 stopni i piekę jeszcze 40 minut. Po wyjęciu z piekarnika wykładam chleby na kratkę, spryskuję wodą zimną i przykrywam ściereczką.

7 komentarzy:

  1. ależ to pięknie wygląda!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny chlebek ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Nie będzie za gęste bo zakwas aktywny już jest rzadki, do tego pulpa ze szpinaku też jest rzadka. A ciasto nie może się mocno kleić.Wody jest tyle co w przepisie.

      Usuń
    2. Ja mam gęsty zakwas 100 % hydracji i aby wyrobić ciasto dodałam 1 szklankę wody, inaczej nie ruszyłabym hakiem robota.

      Usuń
    3. Pulpa szpinakowa dodawana jest dopiero do połowy ciasta więc co to ma wspólnego z ciastem właściwym?

      Usuń
    4. A tak w ogóle zapomniałam z tego wszystkiego dodać że chleb wyszedł pyszny :-)

      Usuń