sobota, 14 grudnia 2013

Zakwas z buraków czerwonych


Zakwas z buraków jest u mnie robiony nie tylko na święta, a przez rok cały. Moja mama go pije, jest bardzo zdrowy. Używany jest do przygotowania barszczu. Polecam zrobienie takiego zakwasu bo jest prosty w przygotowaniu.















2 kg buraków
2 kroki chleba razowego na zakwasie
1 główka czosnku
10 ziarenek ziela angielskiego
2 łyżeczki soli
2 liście laurowe
woda

Przepis na dwa słoje pięciolitrowe.
Buraki porządnie myję, następnie obieram i kroje na plastry. Kawałki buraków wkładam do słoi, następnie dodaję czosnek ząbki przekrojone na pół, ziele angielskie po 5 ziarenek, po liściu laurowym i zalewam przegotowaną zimną wodą, do wysokości nakrycia buraków. Na wierzchu układam po kromce chleba. Słoje nakrywam gazą, spinam gumka i odstawiam w ciepłe miejsce na 5 dni. U mnie słoje stoją na piecu kaflowym. W międzyczasie zbieram pianę łyżka, która wytworzyła się na wierzchu. Po tym czasie zakwas jest gotowy do użytku. Polecam do picia, do przygotowaniu barszczu wigilijnego.

11 komentarzy:

  1. też robię i taki domowy jest najlepszy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście taki barszcz jest smaczny.Ja Ci się przyznam jak ja robię barszcz,Kupuję karton barszczu Krakus, drugi mały karton soku z czarnej porzeczki,którego dodaję na duży karton 200 ml.,trochę pieprzu,majeranku i 2-3 ząbki rozgniecionego czosnku.15 minut i mam barszcz.Jakiś wygodny się zrobiłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie słyszałam o soku z czarnej porzeczki. A ty robisz tyle pysznych rzeczy innych że nie dziwię się tobie że idziesz na skróty. Jakbym gotowała tyle co i zawodowo to sama poszłabym na skróty :-)Pozdrawiam

      Usuń
    2. ja z kolei robię taki z jabłkami i ogórkami kiszonymi dzień wcześniej, ale słyszałam, że sok z czarnej porzeczki fantastycznie podkreśla smak buraków

      Usuń
  3. ja też robię taki zakwas i popijam dla zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. taki zakwas to skarb przed świętami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. czyli przykrywasz gazą? ja zamknęłam zakwas w słoiku, moi rodzice też mają zawsze zakwas w domu, ja robiłam pierwszy raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gaza, albo ręcznik papierowy i gumką mocuję na słoju.:-)

      Usuń
  6. Plan był,ale nie został zrealizowany,może nastepnym razem...Ale barszczyk z zakwasu jest najpyszniejszy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tez pieje taki zakwasik przez caly rok:-) Suuuuper zdrowy i pyszny!

    OdpowiedzUsuń