czwartek, 1 marca 2012

Śniadanie



 Kanapka Pan i Pani na śniadaniowej uczcie w wesołe jajca odziani



Sałata
Ser feta / ser sama kroje i robie dresing z oleju, suszona bazylia i oregano, czosnek wszystko wrzucam do słoiczka i delikatnie mieszam/
Oliwki
Pomidorki koktajlowe
2 jajka
Rzodkiewka
Pietruszka
Ogórek do przybrania
Żółty ser

kawałek parówki
szczypior
pieprz ziarna
ogórek zielony
bazylia
chili świerze
Bagietkę przekrojoną na pół, smarujemy masłem. Układamy sałatę rzymską i  jajka na twardo. Z rzodkiewki i  ogórka robimy czapeczki. Z ziaren pieprzu oczy, nos ze skórki ogórka,  usta z rzodkiewki. Na sałacie układamy pomidorki koktajlowe, oliwki,  i ser feta. Z żółtego sera robimy ruloniki z  parówką Spinamy szczypiorkiem . Fajna kanapka na śniadanie





 Kanapki Zakochani


Składniki
2 kawałki chleba
Masło
 1 liść Sałaty
Truskawki miseczka
1 Ogórek kiszony
1 Jajko na twardo
3 rzodkiewki
Cienki szczypior
4 plastry salami
1 pomidor
Pietruszka
2 plastry sera
 Pieprz czarny








Kanapki smarujemy masłem, układamy na nich plaster sera, usta robimy z pomidora i jajka. Nosy robimy z ogórka kiszonego, oczy z jajka, rzęsy i brwi z rzodkiewki. Włosy z sałaty i szczypiorku. Krawat i naszyjnik robimy z salami i rzodkiewki. To bardzo fajny pomyśl na proste , ciekawe śniadanie.



                              Kanapka wesoły żeglarz

Składniki

Kawiorek
Masło3 liście Sałaty
1 Ogórek zielony
 5 sztuk pomidorki koktajlowe
4 sztuki pomidorów suszone
1 plaster sera
1 plater szynki
1 cebula czerwona
5 czarnych oliwek
3 parówki
Ketchup
1 pomidor duży

Kawiorek smarujemy masłem, układany na niego Sałatę zieloną. Na to plaster szynki i sera żółtego. Z przodu układamy oliwki i pomidory suszone. Z tyłu kanapki pomidory koktajlowe. Żagiel robimy z wykałaczki na która utykamy liść sałaty ciemnej. Żeglarza robimy z parówek i wykałaczek, nakrycie głowy z ogórka. Ubieramy żeglarza w majki z sera. Ster robimy z cebuli czerwonej. Napis wycinamy z pomidora ustrajamy ketchupem. Drabinkę wycinamy z ogórka zielonego. Fajny pomysł dla dzieci . Polecam



 Kanapka biedronki

Składniki
Kawiorek
Masło
 3 liście Sałaty
1 Ogórek
1 plaster sera
5 czarnych oliwek
2 pomidory duże
Kawałek sera feta
2 gałązki koperku
10 sztuk pieprz czarny ziarna

Kawiorek smarujemy masłem, układany na niego Sałatę zieloną i fioletową. Na to plaster  sera żółtego. Pomidor kroimy na pół, nacinamy go w kilku miejscach i wkładamy czarny pieprz. Ma powstać biedronka. Nogi robimy z oliwek cienkich pasków. Głowa z całej oliwki. Biedronki układamy na kawiorku. Po środku wkładamy kwadraty sera feta, stoimy koprem. Z ogórka zielonego robimy plasterki do dekoracji.  



Kanapka Myszki  na randce


Składniki
Kawiorek
Masło
  2 liście Sałaty rzymskiej
1 plaster sera
5 czarnych oliwek
  1pomidor
 Kawałek sera feta
  1 gałązka koperku
kawałek kiełbasy
2 jajka na twardo
4 sztuki pieprz czarny ziarna


Kawiorek smarujemy masłem, układany na niego Sałatę zieloną . Na to plaster  sera żółtego. z jajek robimy myszki, oczy z pieprzu, buzie z pomidora. Uszy z plastrów kiełbasy, ogony z kiełbasy długie cienkie paski. Na ser układamy oliwki, plaster pomidora na to ser, talerz zdobimy pomidorem i koperkiem  





Chleb litewski


  • 500g zaczynu z maki żytniej chlebowej
  • 100g otrąb
  • 200g wrzącej wody
  • 2 łyżki kminku
  • 350g maki żytniej razowej (z tego 25g do uprażenia)
  • 150g maki żytniej chlebowej
  • 300g wody letniej (ok. 1,5 szklanki)
  • 1-2 łyżki melasy
  • 1 łyżka soli
  • Mak po posypania

Zaczyn/ciasto zakwaszone żytnie - 500g
Ja zrobiłam go wieczorem poprzedzającym dzień pieczenia, tzn. dodałam do
  • 50g płynnego aktywnego zakwasu + 130g maki żytniej razowej i 120g wody – odstawiłam na noc ( 8-12 godzin)
  • następnego dnia dodałam 90g maki żytniej i 110g wody, odstawiłam na 3-4 godziny.
Taki zaczyn można użyć do chleba, kiedy się podniesie i jego powierzchnia będzie lekko wklęsła.
Równocześnie wieczorem zalałam 100g otrąb (użyłam świeżo zmielonych przeze mnie ziaren zboża) 200g wrzącej wody, dodając do tej mieszanki
2 łyżki kminku (zmiażdżyłam je lekko przed dodaniem w moździerzu dla lepszego uwolnienia aromatu). Wody należy użyć tyle, żeby cala mąka była wilgotna.
Następnego dnia odsypałam ok. 2 łyżki mąki razowej i uprażyłam na suchej patelni aż nabrała brązowego koloru (trzeba uważać żeby nie przypalić!)
Przygotowanie chleba:
Następnie wymieszałam w misce ciasto zakwaszone z reszta składników, oprócz soli. Mieszać należy tylko do polaczenia składników, nie za długo. Konsystencja ciasta powinna być dość luźna. Przy mieszaniu mikserem nie może tworzyć się bryła ciasta.
W odrobinie wody rozpuściłam sól, dodałam do ciasta i lekko wymieszałam całość.
Napełniłam ciastem formy prostokątne do połowy ich wysokości, wygładziłam smarując powierzchnie wodą.
Chleb powinien wyrosnąć do podwojenia objętości (u mnie to trwało ok. 3, 5 godziny), po wyrośnięciu należy jeszcze raz wierzch posmarować wodą.
Przed pieczeniem posypujemy chleb otrębami i makiem
Pieczenie:
Temperatura początkowa piekarnika 250 C.
Piec w tej temperaturze 15 minut z termoobiegiem, potem zmniejszyć do 200 C i jeszcze 30 min już bez termoobiegu, dalej zmniejszyć do 180 C i dopiec ok. 25 minut.
Po upieczeniu wyjąć z foremki, odwrócić i wystudzić. Chleb nadaje się do jedzenia dopiero następnego dnia.
Skórka chleba jest ciemno brązowa, ale nie twarda, a chleb po rozkrojeniu lekko wilgotny, pachnący kminkiem i pyszny!!!
Bardzo polecam.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz